BLOSSA 22
Så har årets blossa äntligen släppts och ni kan beställa den på Systembolaget redan nu så att ni får den när de släpps i affärerna. I år drar vi till New Orleans, dansar på gatorna, smyckar oss med pärlor och kärlek.Den här kommer jag definitivt att gilla. Och flaskan är lekfull och helt i linje med innehållet Här nedan har jag klippt in Blossas egna ord om årets Glögg
Årets glögg är en hyllning till stadens nyansrika smältdegel av smaker, särskilt kring området French Quarter och stadens mest ikoniska drink Hurricane. I Blossa 22 blandas rom, passionsfrukt, lime, jordgubbe, blåbär och chili med klassiska glöggkryddor och resultatet blir en nyansrik smakupplevelse.
EN SMÄLTDEGEL AV SMAKER
Enligt tradition har vi valt en ny plats i världen för att hitta inspiration till vår årgångsglögg. Årets destination New Orleans är inte bara känd som jazzens födelseort utan även för sin puls och rika matkultur, med rätter från det kryddiga kreol- och cajunköket.
IKONISK DESIGN
I den livliga stadsdelen French Quarter hittar man baren Pat O´Brien’s, där drinken Hurricane kom till på 1940-talet. Just då var tillgången på spritsorter begränsad och man behövde uppfinna en drink som kunde göras på den, mindre populära, lokala romen. Drinken blev en storsäljare i staden och är det än idag. Förutom rom innehåller den lime och fassionola, som är en typ av röd syrup gjord på olika frukter, bär och socker.
– I New Orleans finns en intressant blandning av influenser som vi fört samman i Blossa 22. Med Hurricane som huvudinspiration har vi smaksatt glöggen med rom, lime och även tagit fram vår egen version av fassionola, med passionsfrukt, jordgubbe och blåbär. Inspirerade av matkulturen har vi dessutom tillsatt extrakt av chili och rökt paprika. Det blir en fin samklang med de klassiska glöggkryddorna, varav flera ofta hittas i maten som serveras i New Orleans, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
ÖVERRASKANDE DESIGN
Flaskans högljudda design är inspirerad av jazzens spontana hantverk. Kantig men raffinerad, alltid med roliga, oförutsägbara och överraskande detaljer som flirtar med New Orleans. Den djupt röda flaskfärgen anspelar på den subtila rökigheten som man hittar både i smaken av Blossa 22 och på gatorna i French Quarter. Färgerna lila och guld är de officiella färgerna för stadens stora karneval Mardi Gras och på sidan av flaskan finns pianotangenter, som gör att du ”spelar piano” när du serverar glöggen.
Blossa 22 finns i Systembolagets beställningssortiment. 15% VOL. 750 ml, 125 kr. Artikelnr 57745-01
TEXT: Blossa